
PROJEKTOVÝ DEN V 5.C – FINANČNÍ GRAMOTNOST
V pátek 14. 2. se v naší páté třídě uskutečnil projektový den zaměřený na finanční gramotnost. Děti se během dne seznamovaly s důležitými finančními pojmy a praktickými dovednostmi, které jim pomohou lépe pochopit svět peněz.
Nejprve jsme se zaměřili na hotovostní a bezhotovostní platby a prozkoumali jsme bankovky včetně jejich ochranných prvků. Děti si tak mohly osahat skutečné peníze a dozvědět se, jak se chrání proti padělání.
Další část dne byla věnována rodinným rozpočtům. Nejprve jsme si vysvětlili, jaké druhy rozpočtů existují – přebytkový, vyrovnaný a schodkový. Poté děti v rámci skupinové práce sestavovaly rodinné rozpočty dle zadaných slovních úloh a zjišťovaly, která z fiktivních rodin si vedla nejlépe. Na závěr se snažily zjistit, zda si rodina může dovolit koupi nové trouby, a to na základě pečlivě sestaveného rozpočtu.
Nejzábavnější část dne přišla s hrou na „život dospělých“. Každý žák dostal svou herní tabulku s počátečním rozpočtem a zaznamenával do ní jednotlivé transakce. Žáci si losovali kartičky s různými situacemi a rozhodovali, zda se jedná o příjem, či výdaj, který pak museli správně zapsat do tabulky. Ve skupině vyhrál ten, komu zůstalo na konci hry nejvíce peněz na účtu.
Na závěr jsme se seznámili s dalšími důležitými pojmy, jako jsou spoření, úspora, půjčka, úrok, dluh a dlužník.
Celý den byl pro děti nejen poučný, ale také zábavný. Odnesly si spoustu nových a užitečných informací, které jim pomohou lépe se orientovat ve světě financí.
Mgr. Vendula Richterová